29 september is het zover: we vieren het 50-jarig jubileum van ons accountantskantoor bnrmkb. Om alvast in de stemming te komen zijn we naar de bron gegaan en dat is Frie Braat, oprichter van ons kantoor! We stelden Frie een aantal vragen.
Hoe bent u op het idee gekomen om een boekhoudkantoor te starten?
Toen ik trouwde met mijn vrouw, hadden we net ons huis gebouwd en hadden we voor die tijd een grote hypotheek. Van mijn toenmalige werkgever mocht ik buiten het werk om geen andere werkzaamheden verrichten. Uiteindelijk hebben mijn toenmalige werkgever en ik afscheid genomen van elkaar en kwam ik thuis te zitten. Ik kocht een schop bij de Boerenbond en begon in mijn tuin te werken om na te denken. Uiteindelijk kon ik terecht bij een boekhoudkantoor in Kruisland waar ik de fijne kneepjes van het vak mocht leren, ik had immers geen diploma’s op zak. Na 4-5 jaar bij dit kantoor gewerkt te hebben wilde ik nog dichter bij de klanten kunnen staan. Er stond een boekhoudkantoor in Roosendaal ter overname. Het idee was om daar 5 jaar te werken waarna ik eigenaar werd. Het boekhoudkantoor in Kruisland bleek ook geen opvolging te hebben waardoor ik het ook over kon nemen. Uiteindelijk stond ik daar, van de een op de andere dag, een ondernemer met 15 man personeel. De werkwijze was destijds erg ouderwets en ik besloot een tweedehands boekhoudmachine te kopen. Dit heeft voor veel efficiëntie gezorgd en dit was voor die tijd een noodzakelijke investering voor het kantoor. Zo heb ik met weinig diploma’s maar met veel inzet voor de klant mijn eigen bedrijf opgebouwd.
Hoe heeft u ervoor gezorgd dat het kantoor bleef groeien?
Dat is niet vanzelf gegaan. Ik had twee huwelijken, thuis en op de zaak. Ik vond het belangrijk om dicht bij mijn klanten te staan. Dat was ook de reden waarom ik iedere 3 maanden een “huisbezoek” deed. We zijn eerlijke mensen met een geweten en zijn een vertrouwenspersoon voor onze klant. Zakelijke gesprekken hadden we wel maar in een erg ontspannen en informele sfeer. We hadden het over van alles, daardoor bouwden we echt een relatie op met onze klanten. Daarnaast moet het eindproduct ook goed zijn maar daar heb ik me nog nooit zorgen om hoeven te maken. We werkten keihard, zelfs in de avonden door. Om 06:30 zat ik bij de eerste klant en om 22:00 bij de laatste. Hier waren ze thuis niet altijd blij mee maar daar vonden we ook een middenweg in. Ik ben nog nooit met tegenzin naar het kantoor of naar de klant gegaan!
Doordat ik altijd bij de klant was, wilde ik iemand hebben die de boel in de gaten kon houden op het kantoor. Ik vroeg mijn broer Janus om me te helpen. Hij was destijds directeur bij de Rabobank in Oudenbosch maar wilde graag samen met mij het kantoor verder uitbreiden. De band die wij hebben was een goede basis om dit samen te doen.
Hoe kijkt u terug op 50 jaar bnrmkb?
In 50 jaar heb ik nog nooit iemand gesproken die ons in twijfel heeft getrokken. We hebben een mooie naam opgebouwd en staan bekend als een eerlijk en betrouwbaar kantoor. Dit vind ik een mooie bekroning op mijn werk waar ik erg trots op ben!
Hoe ziet u de toekomst van bnrmkb?
Bnrmkb heeft een mooi klantenbestand, zelfs met klanten van het eerste uur. Ze hebben een gedegen product, een goede naam en er werken eerlijke mensen die het beste voor hebben met hun klanten. Niets staat ze in de weg om een mooie toekomst tegemoet te gaan.
Erik: Als we blijven doen zoals we het altijd gedaan hebben, heeft bnrmkb een mooie toekomst voor zich. Vanwege de steeds zwaarder wordende wet- en regelgeving blijft het een uitdaging of dat in de vorm van een accountantskantoor kan blijven bestaan of dat we als een administratief advieskantoor verder zullen moeten. We willen vooral onze klant adviseren en naast de klant staan. De vraag is of de wetgever het ons niet steeds verder bemoeilijkt om het werk op onze manier te doen maar dit is meer een discussiepunt voor accountancy in zijn algemeen.
Hebben jullie het nog steeds over het bedrijf?
Ik blijf er altijd wel in geïnteresseerd. We hebben het er af en toe over omdat Erik mij er niet altijd mee wil belasten. Ik volg het met veel plezier vanaf de zijlijn en kijk of Erik lachend of zorgelijk de deur uitgaat.
Heeft u een advies voor bnrmkb?
Probeer de nieuwe generatie te vormen naar onze “ouderwetse” cultuur. Wij zijn gegroeid door onze klanten menselijk en persoonlijk te behandelen. Daarnaast was het onderling erg goed. Blijf het werk vooral leuk vinden, doe leuke dingen met je collega’s, en zorg ervoor dat het team hecht blijft. De werk en privé balans is belangrijk, zorg dat deze goed blijft. Vergeet niet dat de klant het belangrijkste onderdeel is van het bedrijf en dat er geen twijfel kan zijn over het product wat je aflevert.
Frie tegen Erik: Hebben wij ooit een dag met tegenzin samengewerkt? Erik: Nee, ik kan geen onvertogen woord over ons pa zeggen. Naast het werken in ons bedrijf doen we heel veel andere dingen samen en kunnen we het met elkaar erg goed vinden. In het verleden tennisten we ook samen en speelden veel toernooien.
Kijkt u uit naar het feest?
Ik ben niet goed in een groot gezelschap, dan ben ik altijd bang dat niet iedereen de aandacht van mij krijgt die ze verdienen. Toch kijk ik er zeker niet tegenop want 50 jaar ondernemerschap is bijzonder en dat mag gevierd worden. Het is leuk om alle klanten weer eens te zien. Het moeilijkste stuk zal mijn kledingkeuze zijn!
Erik: Ik vind een feestje altijd leuk en deze gelegenheid mag zeker niet ongemerkt voorbij gaan. Maar liever ga ik naar een feest van iemand anders. Ik ben blij dat Gerard en Nicole veel regelen voor het jubileum. Nu ik zie dat er meer dan 200 mensen zich hebben aangemeld voor het feest wordt het ook voor mij lastig om de aandacht goed te verdelen maar we gaan er zeker een leuke avond van maken!